De kip en het ei

Er wordt op de babygroep volop gewerkt vanuit het thema Lente. Het themagericht werken heeft een centrale plaats verkregen binnen de dagopvang en biedt daarbinnen de kinderen alle gelegenheid ervaringsgerichte activiteiten te doen. Elk kind doet dit op zijn eigen unieke wijze, in zijn/haar eigen tempo en met een eigen invulling van de activiteit die aangeboden wordt of spontaan ontstaat. Wij werken niet naar het resultaat toe, maar vinden het vele malen belangrijker hoe het proces naar het resultaat toe verloopt en elk kind leert/ervaart waar het op dat moment interesse voor heeft.

Op tafel staat “Bertha kip”, ze zit in een heerlijk bedje van hooi en heeft allemaal eieren om zich heen. Mika (20 maanden) en Sanne (20 maanden) kijken aandachtig naar de kip… ’Ei’ zegt Sanne. Samen met de pedagogisch medewerker wordt alles wat met de kip te maken heeft benoemd, zo komen de woorden, ei, kip, hooi, kuiken allemaal voorbij. Mika en Sanne pakken vervolgens op eigen initiatief een eitje bij Bertha vandaan. Mika bekijkt het ei en legt deze dan op tafel. Sanne tikt met het eitje op de tafel. Mika ziet dit en doet het na. Even later geeft Mika het ei een zetje en het rolt weg. Sanne kijkt naar het tafereel en geeft haar ei een harder zetje, waardoor het van tafel valt. Hé het ei is niet kapot! Tsjaa het is dan ook een ‘echt nep ei’. Mika en Sanne voelen het hooi… dat prikt wel een beetje… Mika moet er ook om lachen en voelt nogmaals. Sanne wil Bertha een aai geven en zegt “kip”. Daarna leggen we de eitjes terug en volgt er een plak activiteit. Het kuikentje heeft nog geen veertjes… en na royaal lijm te hebben gesmeerd met handen en kwastje laten we gele veertje op het papieren kuikentje vallen! Sanne en Mika voelen de veertjes en doen de pedagogisch medewerker na als zij een veertje langs haar wang haalt… zooo zacht!

Voor Mika en Sanne een moment van ervaringsgericht werken, een proces van ontdekken en creëren van mogelijkheden!

Kip en het ei